Спољна политика

Исламска револуција је као моћна сила променила равнотежу прилика у корист земаља трећег света, а посебно исламског. На међународном плану, Исламска револуција је инсистирала на принципу негирања доминације једне силе. Геополитички положај Ирана на средњем истоку, који је центар најважнијих криза и политичких, економских и друштвених процеса је од посебне важности. То је у условима, када су овај регион и свет ислама изложени сталним кризама попут палестинског питања и локалних криза у Авганистану, Кашмиру, Ираку и другим тачкама, иницирало питање нужности доношења конструктивне политике о активном учешћу на међународној политичкој сцени. Одатле, од самог почетка принципи спољне политике су постављени на јасан и препознатљив начин. Признавање међународних институција и организација, немешање у унутрашња питања других држава, избегавање стварања ескалација у међународном поретку, осуда експанзионистичког интервенисања и слеђење мирољубивих начина решавања политичких питања неки су од тих принципа. Фундаментално стајалиште Исламске Републике Иран о неким од најважнијих регионалних питања укључују следеће:

1. Осуда тероризма

Као истинска жртва аката тероризма спонзорисаног од неких станих влада, Исламска Република Иран је објавила своје противљење тероризму, и тражи од ових земаља да озбиљно престану са селективним приступом тероризму, да не дозволе заступницима терористичких организација да користе те двоструке стандарде и дискриминаторску политику да би промовисали своје нељудске и насилне методе. По исламу, тероризам, као и свако убијање недужних људи представља забрањено и осуђено дело. Историја сведочи да су слепа дела тероризма и друге нељудске мере спроводили они који желе да одвуку поглед јавног мњења од своје прљаве политике.

2. Забрана производње оружја за масовно уништeње

Као потписник међународних конвенција којима се забрањује производња и дистрибуција хемијског оружја, Исламска Република се обавезала на све међународне стандарде и борбу против сваке врсте улагања у производњу оружја за масовно убијање. Иран је позвао земље у развоју да се заједнички одупру контроли и монополу светске индустрије од стране индустријски развијених земаља, сматрајући то њиховим настојањем да још више продубе јаз између себе и земаља у развоју. Напори Ирана у мировном коришћењу нуклеарне енергије су веома чисти и у складу са међународним нормама и са Споразумом о неразвијању нуклеарног оружја. Иран развој сматра својим легитимним и законским правом, и неће се одрећи употребе нуклеарне енергије у мировне сврхе.

3. Наглашавање независности, суверенитета и територијалног
интегритета


Принципи спољне политике Исламске Републике Иран након победе Револуције, као што је јасно изречено у 152. уставном члану, темеље се на потребама и вредностима друштва, а у које спада очување слободе, независности и националног суверенитета.

Исламска Република Иран је уверена да је напредак и развој друштва могућ у условима мира и светске безбедности, међунационалном дијалогу и разумевању и регионалној и међународној сарадњи. Принципи које прихватају цивилизоване нације респектујући суверенитет, независност, уверење и слободе нација помажу у промовисању мирољубиве коегзистенције и поправљању односа, служећи тако као најбоље средство да се оствари међународни мир и сигурност. Право нације да живи и слободно одређује своју судбину, Иран сматра основним и природним правом људских бића и сматра да легитимност и прихватљивост међународних организација и правила, као и односа међу нацијама зависе од нивоа њихових обзира и поштовања тих права.

4. Регионална сарадња

Исламска Република Иран инсистира на принципима развоја и јачања односа са суседним и исламским земљама, а посебно земљама Персијског залива. Иран је одувек сматрао да је регионална сарадња најбољи начин за јачање стабилности и безбедности у овом стратешки важном региону. Без сумње, јачање сарадње између држава у региону утицаће на ширење односа, поверења и обостраног разумевања.

5. Поштовање људских права

Ислам и Исламска Република Иран придају посебан значај духовном и материјалом статусу и правима човека и све погрешне предрасуде у овом погледу резултат су недовољног познавања законског и политичког система у Ирану. Побољшање стања људских права и међународна сарадња морају бити лишени сваке врсте верске нетрпељивости, злонамерног информисања и претеравања. Питање људских права не треба користити као прилику за супротстављање погледа западног друштва са исламским вредностима, или посредством неких великих држава, као политичко средство против других држава. Сарадња Ирана са Комисијом за људска права одвија се у знаку бриге Ирана за побољшањем стања људских права у свету.

6. Подршка правима муслимана и исламском покрету Палестине

Називајући политику ционистичког резима експанзионистичком и понижавајућом, Исламска Република Иран, као барјактар фронта за ослобођење светог Кудса (Јерусалим) и одбрану права палестинског народа, брани исламску солидарност од претњи ционистичког резима и поздравља сваки потез у спровођењу ових циљева. Континуитет злочина ционистичког режима Иран сматра знаком неизмењивости ратног хушкања овог резима и његовог непријатељства према муслиманима, и позива заједницу муслиманских народа на чврсту солидарност у ставовима као одлучној мери против злочина ционистичког режима. Захтева се уједињен став муслимана како би се супротставили претњи ционистичког резима, повратили права палестинског народа и ослободили света места.

Иран позива муслиманске земље да се придруже напорима у светлу исламске солидарности и јединства, да ослободе прву киблу муслимана и окупирану земљу, да у потпуности врате права Палестинаца и да не забораве чак ни на тренутак да контролишу и изолују окупаторски режим као корак који ће помоћи миру, стабилности и сигурности на Средњем истоку и враћању права Палестинцима.

7. Безбедност у региону Персијског залива

Безбедност и стабилност Персијског залива била је предмет сталне међународне бриге протеклих деценија, која је увек привлачила пажњу међународне заједнице и која никад није губила своју непредвидивост. Национална безбедност, економски развој и положај обалних земаља Персијског залива уско су повезани са стварањем безбедности У Персијском заливу, због чега од приступа међународним водама и коришћењу његових потенцијала зависи безбедност читавог региона. Осим овога, регион Персијског залива игра важну улогу у стабилности светске економије. Лакши приступ новонасталим земљама бившег Совјетског Савеза, посебно након реконструкције железничког "Пута свиле" у Сарахсу, повећава значај Персијског залива. Овај физички приступ такође повезује и сигурност земаља Централне Азије, или барем неке сигурносне аспекте ових земаља, са Персијским заливом.

Да би се очувала стабилност, територијални интегритет, политичка независност и међународне границе свих земаља Персијског залива, као и немешање у унутрашња питања других земаља сустински је вазно поштовати статус кво. Такође је нужно промовисати поверење у региону путем појачаног предвиђања и опрезности. Механизми и процедуре за такве мере требају се поставити путем дијалога, у оквиру форума формираног под окриљем Уједињених Нација и уз присуство свих земаља региона.

Да би се постигла сигурност у Персијском заливу, земље региона треба да сарађују истовремено поштујући следеће принципе:

- неповредивост међународних граница;
- поштовање националног суверенитета и територијалног интегритета земаља;
- успостављање заједничких сигурносних аранжмана;
- предузимање мера да се ограничи набавка наоружања;
- поштовање Конвенције о забрани хемијског наоружања и Споразума о неразвијању нуклеарног наоружања од стране свих земаља региона;
- смањење војних трошкова и
- даље разјашњавање послова везаних за оружје.

Покретање ових аранжмана захтева експанзију сарадње у трговини, економији и окружењу, у чему је велики потенцијал.

 
О Ирану